Byggföretagen skriver öppet brev till beställare om kostnadsökningar | Byggföretagen

Bygg­företagen skriver öppet brev till beställare om kostnadsökningar

Kriget i Ukraina kommer att få reell påverkan på den svenska byggmarknaden. Därför uppmanar Byggföretagen till öppen dialog och samarbete mellan beställare och entreprenörer.

Publicerad:

Det är sannolikt att priser på byggmaterial kommer att påverkas.

Med anledning av kriget i Ukraina kontaktar Byggföretagen beställare av bygg- och anläggningsentreprenader från Byggföretagens medlemsföretag.

– Ökade energi- och drivmedelspriser påverkar pågående projekt redan nu. Det är sannolikt att priser på byggmaterial också kommer att påverkas. Därtill är cementkrisen fortfarande inte avvärjd –  vilket spär på riskerna med ett byggstopp och varsel mot slutet av året, säger Catharina Elmsäter, vd för Byggföretagen.

Tidförlängning och kostnadsreglering

Byggföretagen uppmanar beställare att tillsammans med medlemsföretagen försöka hitta lämpliga lösningar med beaktande av rådande läge.

– Våra medlemmar kan till exempel behöva begära tidsförlängning och kostnadsreglering, säger Catharina Elmsäter-Svärd.

Vägledning vid prisändringar

Har du närmare frågor om standardavtalens bestämmelser? Kontakta våra entreprenadjurister på 010 451 64 80