Succé för Byggrummet på nya mötesplatsen Clubhouse

Hallå där! Elin Kebert, expert på kompetensförsörjning, som har startat "Byggrummet" på sociala medier-tjänsten Clubhouse, tillsammans med Rebecka Romin och Sandra Mobaraki.

Publicerad:

Elin Kebert, expert kompetensförsörjning, Byggföretagen.

Vad är Clubhouse?

Clubhouse är en interaktiv och ljudbaserad app – ingen video alltså – som beskrivs som en blandning av livesänd podd, konferens och samtal. Hör av dig till mig för inbjudan – enda kravet är att du har en iPhone!

Hur har responsen varit?

Det har varit ett ganska stort intresse från såväl medlemsföretag samt unga som går en utbildning och är på väg in i branschen. Självaste ”Bygg- & fastighetsklubben” har idag ungefär 200 medlemmar – sedan har våra events på tisdagar 15-16 haft cirka 50 besökare. Det har varierat lite efter tema.

Vad är fördelen med Clubhouse?

När coronan slog till försvann de informella mötesplatserna – det där spontana konversationen och minglet över en kopp kaffe mellan pass på en dag eller innan ett möte. Det finns en längtan efter andra sätt att mötas än över Teams. Fördelen med Clubhouse är att det är öppna rum och panelsamtal där det kan komma in andra perspektiv utifrån. När vi pratade BIM anslöt en mjukvaruspecialist från IT-sektorn och hon gav sitt perspektiv på digitalisering i byggbranschen – det var superspännande!