Så undviker du en dålig kundrelation

Även om de flesta kundrelationer löper på smärtfritt kan problem uppstå. Inte minst om kunden inte är en så van beställare av byggtjänster. Claes Thunblad, nationell samordnare för sund konkurrens, ger sina fyra bästa tips för att undvika en dålig kundrelation.

Publicerad:

  1. Lär känna kunden. Boka alltid in personliga möten med beställaren innan jobbet drar igång. Lita på din magkänsla från det kundmötet.
  2. Frågar kunden om svartjobb? Hoppa av direkt.
  3. Håll kunden uppdaterad. I alla projekt uppstår oförutsedda händelser. Se till att hela tiden informera kunde om arbetets status och eventuella kostnadsförskjutningar.
  4. Se till att skriva tydliga avtal. Använd befintliga standardavtal och/eller det hantverkarformulär som Byggföretagen tagit fram tillsammans med Villaägarnas riksförbund och Konsumentverket.