Vad är egentligen arbetsbrist? | Byggföretagen

Vad är egentligen arbetsbrist?

”Det behöver inte alltid handla om just brist på arbete. Arbetsbrist är ett juridiskt begrepp som omfattar alla förändringar hos en arbetsgivare som inte kan kopplas till en enskild arbetstagare” förklarar Siri Åhlmans, arbetsrättsjurist, Byggföretagen i väst.

Publicerad:

Siri Åhlmans är arbetsrättsjurist på Byggföretagen.

Om ditt företag står inför förändringar av verksamheten kan du stöta på begreppet arbetsbrist. Men vad är egentligen arbetsbrist?

– Arbetsbrist kan innebära brist på arbete, men kan också uppstå om företaget vill ändra verksamhetens riktning. Företaget behöver inte ”gå dåligt” utan en arbetsbrist kan vara att man till exempel inte längre vill ha några löneadministratörer anställda och istället köpa in den tjänsten.

Alla viktigare förändringar av verksamheten måste förhandlas. Leder förändringen av verksamheten till arbetsbrist så kommer man till frågan – vem ska sägas upp på grund av arbetsbrist? Här är det viktigt att ha koll på turordnings- och omplaceringsregler så att det går rätt till. I denna del av processen kan vi på Byggföretagen vara ett stöd.

– Att vara väl förberedd och ha tänkt igenom hela omorganisationen är en framgångsfaktor vid förhandlingar.

Lär dig mer och ta del av tips från arbetsrättsjuristerna i väst – anmäl dig till webbinarium om arbetsbrist den 28 januari eller 1 februari.

Vill du läsa mer om arbetsbrist? På Arbetsgivarguiden beskrivs hela proceduren.

Rådgivning – arbetsrätt och kollektivavtal

Vill du som medlemsföretag få rådgivning om arbetsrätt och kollektivavtal gällande Tjänstemannaavtalet, Väg- och Banavtalet och Byggavtalet? Gå till vår rådgivning online eller ring: 010 451 64 80. Kom ihåg att ha ert organisationsnummer redo.