Droger och narkotika på arbetsplatsen | Byggföretagen

Droger och narkotika på arbetsplatsen

Vad gäller arbetsrättsligt vid misstanke om narkotikabruk på arbetsplatsen? Jenny Roos, företagsrådgivare på Byggföretagen, reder ut hur arbetsgivare bör agera – och hur man kan arbeta förebyggande.

Publicerad:

Jenny Roos, företagsrådgivare på Byggföretagen.

Hur ska en arbetsgivare agera vid misstanke?

– Jag tänker att det viktigaste är just att agera, även om det kan kännas jobbigt och svårt att prata om. Att agera handlar ju främst om att man bryr sig. Likväl handlar det om att man som arbetsgivare behöver markera allvaret och tydliggöra att det inte hör hemma på en arbetsplats.

Finns det några förebyggande åtgärder som är viktiga?

– Man ska framförallt ha en tydlig policy och handlingsplan för hur man arbetar med eventuella narkotikaproblem på arbetsplatsen. Med en policy har man stora möjligheter att påverka attityder och det är även ett bra verktyg för att arbeta med normer och värderingar. Arbetar man konsekvent utifrån sin policy ser jag stora möjligheter till en bra, trygg och säker arbetsplats.


Vill du lära dig mer?

Missa inte Arbetsgivarforum den 5 oktober, när vi går igenom vad som gäller arbetsrättsligt vid misstanke om narkotikabruk. 

Du kan också läsa mer på Arbetsgivarguiden, eller kontakta Rådgivningen om du behöver hjälp.