Tio steg till bättre upphandlingar | Byggföretagen

Tio steg till bättre upphandlingar

Nu lanserar Byggföretagen nya checklistor för entreprenörer och upphandlande organisationer i syfte att förbättra förtroendet för offentlig upphandling och förutsättningarna för sund konkurrens. Checklistorna ska fungerar som praktiskt stöd och utgör ett underlag för dialog mellan upphandlare och beställare.

Publicerad:

– Vår förhoppning är att checklistorna kan bidra till ökad dialog, att fler gör rätt och ett ökat förtroende mellan upphandlande organisationer och leverantörer, säger Sanna Wallerstedt, affärs- och entreprenadjurist på Byggföretagen.

Initiativet till de nya checklistorna kommer från Byggföretagens nationella LOU-utskott.

– Det finns stor potential att göra upphandlingsmarknaden mer intressant för företagen om förtroendet för offentlig upphandling och förutsättningarna för konkurrens förbättras, säger Peter Lennartsson, ordförande i Byggföretagens nationella LOU-utskott.

Vid en medlemsundersökning i slutet av förra året uppgav tre av fyra medlemsföretag att de skulle lämna anbud oftare vid förändringar som mindre fokus på lägsta pris, bättre kvalitet på förfrågningsunderlag, ökad uppföljning av ställda krav samt tydligare och mer relevanta krav i offentliga upphandlingar.

Ta del av materialet här