Utredning vill ge Skatteverket effektivare kontrollåtgärder | Byggföretagen

Utredning vill ge Skatteverket effektivare kontrollåtgärder 

Slutbetänkandet av 2022 års skatteförfarandeutredning vill att Skatteverket ges ökade befogenheter i samband med arbetsplatsbesök för att kontrollera personalliggare.

Publicerad:

Sofie Wilhelmsson Agrén, skattejurist, Byggföretagen.

– Byggföretagen har under en längre tid velat se effektivare kontroller. Det är mycket glädjande att Skatteverket föreslås ges fler verktyg för att stävja fusk och arbetslivskriminalitet, säger Sofie Wilhelmsson, skattejurist, Byggföretagen

Skatteverket får i dag kontrollera att arbetstagarna loggat in i personalliggaren när de befinner sig på byggarbetsplatsen. Det ger myndigheten en ögonblicksbild av läget vid tidpunkten för besöket – men är inte tillräckligt. Enligt statistik från Skatteverket ledde endast 1,6 procent av kontrollbesöken i byggbranschen under 2023 till en skatteutredning. Nu föreslår utredningen att Skatteverket också ska kunna utreda kontrollbehovet av till exempel redovisning av arbetsgivaravgifter och preliminärskatt.

– Det är väl avvägda förslag. Utredaren har fokuserat på effektivitet och möjlighet till kontroll, snarare än att föreslå saker som ser bra ut på pappret, säger Sofie Wilhelmsson.

Utredningen föreslår även förändringar i personalliggaren avseende inhyrd personal. Förslaget innebär att det ska framgå vem som är den inhyrda personalens arbetsgivare.

– I dag ska uppgifter om inhyrd personal finnas i personalliggaren hos den näringsidkare som hyrt in personalen. Däremot finns inget krav på att den inhyrda personens arbetsgivare ska framgå av personalliggaren. Om detta ändras får Skatteverket bättre förutsättningar att kontrollera inrapporterade arbetsgivaravgifter och preliminärskatt, både för inhyrd och egen personal, säger Sofie Wilhelmsson.

De nya reglerna föreslås träda i kraft den 1 juli 2025 respektive den 1 januari 2026.

Här kan du läsa hela utredningen