Byggföretagen lanserar vägledning för sunda betalningsvillkor | Byggföretagen

Bygg­företagen lanserar vägledning för sunda betalningsvillkor

Beställare som inte följer avtalade villkor är ett problem för många företagare inom bygg och anläggning. Därför lanserar Byggföretagen en ny vägledning för sundare betalningsvillkor.

Publicerad:

Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Byggföretagen.

– Byggföretagen vill se ökat ansvar i alla led, från beställare till underentreprenör. Betalningstid är en av flera faktorer som påverkar våra medlemmars möjligheter att konkurrera på schyssta grunder, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Byggföretagen.

Vägledningens syfte är dels att upplysa om faktorer som kan påverka förutsättningarna för betalning, dels att uppmuntra användandet av balanserade betalningsvillkor.

– Vägledningen är vårt sätt att uppnå samhällsnytta genom medlemsnytta. Rekommendationerna är inte bindande, utan en generell vägledning med konkreta tips och råd, säger Catharina Elmsäter-Svärd.

Med betalningsvillkor menas samtliga avtalsvillkor och andra faktorer, som till exempel riskfördelning, vilka påverkar förutsättningarna för betalning.  

– Sex av tio av medlemsföretag uppger att det under lågkonjunkturen blivit vanligare med beställare som betalar senare än avtalat, säger Catharina Elmsäter-Svärd.

Offentliga beställare får enligt lag inte tillämpa längre betalningsfrister än 30 dagar.

 

Byggföretagens rekommendationer avseende betalningsvillkor:

  • Följ avtalade villkor
  • Ha balanserade betalningsplaner
  • Avtala om rimliga betalningsfrister
  • Innehåll bara ersättning enligt avtal och i skälig omfattning
  • Reglera ÄTA-arbete utan dröjsmål
  • Tydliggör krav på faktureringsunderlag
  • Ha skäliga preskriptionstider för fordringar