Så fungerar uppsägning – personliga skäl
Om du ska säga upp på grund av personliga skäl finns ett antal saker som är viktiga att tänka på. Anders Nica Fareskog, arbetsrättsjurist, förklarar.
Publicerad:
– Om en medarbetare missköter sig så pass att du anser att personen bör sägas upp är det viktigt att tänka på flera saker. För det första måste uppsägningen bygga på sakliga skäl. Arbetstagarens misskötsamhet ska vara tillräckligt allvarlig och arbetsgivaren ska ha uppmärksammat misskötsamheten samt gett arbetstagaren möjlighet att förändra sitt beteende. För det andra ska misskötsamheten vara tydligt dokumenterad och arbetstagaren ska ha blivit informerad om att anställningen kan sägas upp om misskötsamheten fortsätter. För det tredje ska arbetsgivaren ha försökt att omplacera arbetstagaren.
Vad är två-månaders-regeln?
– Som arbetsgivare behöver man agera skyndsamt. En uppsägning på grund av personliga skäl får inte grundas enbart på omständigheter som varit kända av arbetsgivaren i mer än två månader. Äldre omständigheter kan vägas in, men ger begränsad betydelse.
Under Arbetsgivarforum den 12 december kan du lära dig mer om uppsägning på grund av personliga skäl. Läs mer och anmäl dig här.