Hur du förbereder dig och ditt företag | Byggföretagen

Hur du förbereder dig och ditt företag 

Uppdaterad:

Planera och organisera 

Att planera sin beredskap för kris och kris borde vara lika självklart som att planera för andra risker i verksamheten. Riskhantering handlar om att identifiera, analysera, värdera och åtgärda risker. Stöd till hur en organisation organiserar sin riskhantering ges bland annat i den internationella standarden ISO31000 som ger riktlinjer för riskhantering. 

Olika typer av hot kan struktureras utifrån företagets behov. Till exempel: 

  • Oavsiktliga mänskliga hot (slarv, olyckor, felaktiga beslut med mera) 
  • Naturolyckor, strömavbrott, inställda leveranser av nödvändigt material och andra externa händelser 
  • Personalbortfall 
  • Avsiktliga hot 
  • Internetrelaterade hot (cyberhot) 
  • Hot specifika för branschen/sektorn 

Planeringen har till syfte att förbereda ditt företag för att verksamheten ska kunna fortsätta även under svåra förhållanden, till exempel krig. Då är man förberedd och kan anpassa sin organisation efter nya förutsättningar när det gäller resurser och personal 

En viktig aspekt är lagerhållning eller säkerställd tillgång på reservdelar, insatsvaror och liknande. Vad behöver mitt företag för att kunna leverera tjänster? 

En annan viktig fråga är prioritering bland olika verksamheter vid brist på resurser.  

Bemanna 

Vid ett krigsutbrott kommer sannolikt delar av din personal att försvinna, till exempel till värn- eller civilplikt, eller på annat sätt. Detta behöver du ha en plan för. 

Utgå från följande frågeställningar: 

  • Vilka nyckelbefattningar finns och behöver dessa finnas tillgängliga under höjd beredskap? 
  • Vilken personal behöver befinna sig fysiskt på arbetsplatsen och vilken kan utföra sina arbetsuppgifter på distans? 
  • Vid förflyttning av personal – är det säkerställt att personalen har rätt kompetens och förutsättningar för arbetsuppgiften? 
  • Kan vissa arbetsuppgifter genomföras av färre personer? 
  • Hur kan ett långvarigt personalbortfall hanteras? 
  • Vilka befintliga möjligheter finns att förstärka företaget med personal utifrån 

Personalplaneringen för fredstida kriser kan redan, helt eller delvis, vara tillgodosedd genom företagets plan B. Men vissa företag behöver också en personalplanering för höjd beredskap och krig. 

Nedan länk till information om hur du kontinuitetsplanerar på MSB:s hemsida. 

Kontinuitetshantering 

Öva 

När du identifierat sårbarheterna i ditt företag, och gjort en plan för hur dessa ska hanteras behöver du öva.  

I syfte att möjliggöra för fler aktörer att arbeta med kontinuitetshantering har MSB tagit fram ett utbildningsstöd som innehåller föreläsningar om metoden med tillhörande gruppövningar. Utbildningsstödet vänder sig till dig som ska anordna en utbildning i kontinuitetshantering, oavsett om det är för en verksamhet, organisation eller ett ansvarsområde. 

Stödet är kostnadsfritt och går att beställa genom att mejla MSB:s funktionsbrevlåda: kontinuitetshantering@msb.se