Arbetsgivardeklaration på individnivå
Från och med 2019 gäller nya regler för den som lämnar arbetsgivardeklaration till Skatteverket. Utbetalningar och skatteavdrag för varje betalningsmottagare måste redovisas månadsvis. Här hittar du frågor och svar kring arbetsgivardeklaration på individnivå.
Övriga hjälpmedel
Frågor och svar
Vad innebär arbetsgivardeklaration på individnivå?
Alla arbetsgivare måste månadsvis redovisa utbetalda löner och avdragen skatt separat för varje anställd. Utbetalda löner och avdragen skatt kopplas redan från början till respektive anställd. Detta innebär att Skatteverket lättare kan kontrollera att arbetsgivaren betalat in de skatter och avgifter som belöper på utbetalda löner.
Från och med januari 2025 behöver arbetsgivare även lämna uppgifter om frånvaro i samband med arbetsgivardeklarationen. Detta gäller om ersättningen som redovisas har påverkats av frånvaro som kan ge rätt till föräldrapenning eller tillfällig föräldrapenning, till exempel vård av barn (VAB) och föräldraledighet. Arbetsgivare är även skyldiga att informera berörda anställda om de uppgifter som rapporteras i samband med arbetsgivardeklarationen.