Ny satsning ska få fler att välja byggbranschen
83 procent av Sveriges Byggindustriers medlemsföretag har svårt att hitta rätt kompetens. Nu inleder Sveriges Byggindustrier ett nytt samarbete med 24gruppen som ska få fler unga att få upp ögonen för byggbranschen.
Publicerad:
Här berättar Kristina Melander, kommunikatör och pressansvarig för kompetensförsörjning, vad Sveriges Byggindustrier gör för att lyckas nå fram till ungdomarna i en tid när många branscher vill övertyga om att just ”deras” utbildningar är bästa valet för framtiden.
Hur jobbar Sveriges Byggindustrier för att attrahera fler unga till branschen?
– Vår kommunikation med morgondagens kollegor görs numera digitalt. Vi sprider budskap via sociala medier och andra plattformar på nätet. Det går snabbt, men kräver sitt förarbete då målgruppen ”unga” rymmer olika målgrupper som inte är beständiga. Vi måste därför lära känna dem bättre. Vilka är de? Vilka intressen har de? Och vilka kanaler och plattformar använder de? Vilka trender påverkas de av just nu? För att ta reda på det samarbetar vi med Ungdomsbarometern, som gör undersökningar och intervjuer med unga, säger Kristina Melander.
Vad är på gång just nu?
– Vår senaste satsning handlar om att primärt nå 18-35 åringar via digitala forum utanför skolvärlden. Syftet är att få fler att söka sig till högskole- och universitetsutbildningar samt yrkeshögskoleutbildningar inom samhällsbyggnad. En av våra samarbetspartners just nu är 24gruppen, Sveriges ledande mediehus mot millenials, som erbjuder olika sajter riktade till unga vuxna – däribland nyhets- och livsstilssajter.
– Tillsammans med 24gruppen kan vi på ett effektivt sätt mäta och utvärdera våra insatser och därmed lära oss mer om vad som funkar bra och hur vi kan anpassa kommunikationen ännu bättre för att fånga målgruppens intresse, säger Kristina Melander.
Vad är nyckeln för att lyckas?
– Vi måste anpassa vår kommunikation för att attrahera den unga målgruppen, säger Kristina Melander.
För ytterligare information. Kontakta Kristina Melander