Härryda bästa kommun igen
Byggföretagen region väst tar hjälp av Demoskop för att vartannat år undersöka hur Byggföretagens medlemsföretag, som verkar i Göteborgsregionen och Borås, upplever samarbetet med kommunerna.
Publicerad:
Den här veckan får Härryda kommun besök av Byggföretagens Petra Sedelius, som ska dra årets Byggdialogindex för kommunledning med politiker och tjänstemän.
-Det blir en extra trevlig tillställning i kommunhuset då Härryda för andra gången i rad toppar indexet, säger Petra Sedelius.
Priset som ”Bästa kommun” mottog kommunstyrelseordförande Per Vorberg (M) på Bygg- och utvecklingsbenchen som Byggföretagen arrangerad ihop med Fastighetsägarna i början på september.
– Det är ett kvitto på att hela vår förvaltning ständigt arbetar för att vara en serviceorganisation till medborgare och näringsliv. Det är vårt gemensamma pris, säger Per Vorberg till Härryda kommuns hemsida.
Årets undersökning placerade Härryda överst, med överlägsen marginal. Det är andra året i rad som Härryda har tätpositionen och till och med drar ifrån de övriga. Medlemsföretagen får ta ställning till allt ifrån kontakter med politiker, näringslivsklimatet, motivering av tagna beslut, konkurrens, hantering av markfrågor med mera för att få fram en bild av klimatet i kommunerna.
Härryda toppar i nästan samtliga kategorier i undersökningen.
-Det är en otrolig styrka att inte bara bli bäst, utan också att överträffa det, att bli bättre än bäst, kommenterade prisutdelare Pehr-Olof Olofsson från Byggföretagens Hus och bostadsutskott vid prisutdelningen det faktum att Härryda försvarade sin placering från förra mätningen.
Bästa klättrare på listan blev Ale kommun.
Fakta Byggdialogindex
ByggDialogIndex baseras på 161 intervjuer med initierade befattningshavare i bygg- och fastighetsföretag inom Göteborgsregionen.
Indexet är en sammanvägning av 16 olika faktorer som har betydelse för hur samarbetet och dialogen med kommunen fungerar.
Syftet med Byggdialogindex är att skapa en dialog mellan kommunerna och byggbolagen. Med undersökningen, kartläggs vad som fungerar bra och vad som inte är så bra, det vill säga förbättringspotentialen.