Uppsägning vid arbetsbrist - så fungerar det | Byggföretagen

Uppsägning vid arbetsbrist – så fungerar det

Behöver du säga upp anställda på grund av arbetsbrist? Då finns det regler i Byggavtalet att förhålla sig till. Vi reder ut begrepp som omplacering – och vad är egentligen arbetsbrist?

Publicerad:

Vad är arbetsbrist?

– Uppsägningar på grund av arbetsbrist har att göra med verksamheten snarare än individen. Arbetsbrist kan innebära just brist på arbete, men det kan också handla om att ni vill ändra verksamhetens riktning. Exempelvis kanske ni vill köpa in en tjänst i stället för att ha en anställd med den specifika rollen.

Vilka regler är viktiga att komma ihåg?

  • Uppsägning på grund av arbetsbrist ska alltid förhandlas med facklig motpart
  • Ni kan behöva anmäla varsel till Arbetsförmedlingen
  • Ni ska utreda om det finns möjlighet till omplacering, alltså om det finns några lediga tjänster som individen kan omplaceras till. Finns möjlighet till omplacering saknas saklig grund för uppsägning.

Har du anställda på Byggavtalet och vill lära dig mer om arbetsbrist? Missa inte Arbetsgivarforum den 10 oktober kl. 09:00, läs mer och anmäl dig här.