Uppsägning vid arbetsbrist - så fungerar det | Byggföretagen

Uppsägning vid arbetsbrist – så fungerar det

Behöver ni säga upp anställda på grund av arbetsbrist? Då finns regler att förhålla sig till. Byggföretagens arbetsrättsjurist reder ut begrepp som omplacering och turordning – och vad är egentligen arbetsbrist?

Publicerad:

Siri Åhlmans är arbetsrättsjurist på Byggföretagen.

Vad är arbetsbrist?

– Uppsägningar på grund av arbetsbrist har att göra med verksamheten snarare än individen. Arbetsbrist kan innebära just brist på arbete, men det kan också handla om att ni vill ändra verksamhetens riktning. Exempelvis kanske ni vill köpa in en tjänst i stället för att ha en anställd med den specifika rollen.

Vilka regler är viktiga att komma ihåg?

  • Uppsägning på grund av arbetsbrist ska alltid förhandlas med facklig motpart
  • Ni kan behöva anmäla varsel till Arbetsförmedlingen
  • Ni ska utreda om det finns möjlighet till omplacering, alltså om det finns några lediga tjänster som individen kan omplaceras till. Finns möjlighet till omplacering saknas saklig grund för uppsägning.
  • Ni behöver förhålla er till en så kallad turordningslista som bestäms efter sammanlagd anställningstid – ”sist in först ut”. Här finns nya regler att förhålla sig till som trädde i kraft 1 oktober i år.

Vill du lära dig mer? Missa inte Arbetsgivarforum om arbetsbrist den 22 februari kl. 09:00, läs mer och anmäl dig här.