Så anlitar du en underentreprenör
När du som medlem i Byggföretagen ska anlita ett annat företag finns särskilda regler i Byggavtalet. Niklas Skändlagård, lön- och avtalskoordinator i väst, reder ut vad som gäller och vad som är viktigt att tänka på.
Publicerad:
Hur går jag till väga för att anlita en underentreprenör?
Enklast är att anlita ett annat av Byggföretagens medlemsföretag. Då vet du att de har kollektivavtal, sätter säkerheten främst och respekterar lagar och regler. Du kan därför anlita direkt, utan åtgärd.
Om företaget har hängavtal med Byggnads eller är ett enmansföretag måste du först kontrollera att företaget uppfyller ett antal villkor, till exempel godkänd för F-skatt. Vid hängavtal, kontrollera även att företaget är bundet till Byggavtalet. Anlitandet ska sedan anmälas. Detta gör du genom att fylla i blanketten UE2021 som du skickar till Byggnads.
Om företaget inte är medlem i Byggföretagen, har hängavtal eller är ett enmansföretag ska du förhandla anlitandet av underentreprenören med Byggnads.
Vad är skillnaden mellan underentreprenör och bemanning?
En underentreprenör har ett väl avskilt arbete, exempelvis egen arbetsledning, eget material och egna maskiner. Bemanning är däremot ren arbetskraft som hyrs in per timme där den som hyr in står för arbetsledning och utrustning.
Läs mer i vår steg-för-steg-guide
Tänk på detta!
- Se till att företaget du anlitar har kollektivavtal, genom medlemskap i Byggföretagen eller hängavtal med Byggnads
- Skilj på underentreprenör och bemanning – här gäller olika regler
- Säkerställ att huvudentreprenörslistan stämmer överens med hur det faktiskt ser ut – vem som är upphandlad av vem