TikTok-kampanj ska locka fler yrkesväxlare till byggbranschen
Nu startar Byggföretagen en ny kampanj för att locka fler till bygg- och anläggningsbranschen. I kampanjen berättar Alice Olsson, byggingenjör och Årets byggkvinna 2024, om sin yrkesväxling och hur byggintresset startade i morfars snickarbod.
Publicerad:
Kampanjfilmen, som gestaltar Alice resa in i byggbranschen, har anpassats för TikTok, där den visas med start i november.
– Syftet med kampanjen är att skapa intresse hos potentiella yrkesväxlare, som inte tidigare har sett byggbranschen som en möjlig karriärväg, säger Kristina Melander, kommunikationsstrateg på Byggföretagen.
Genom att skildra Alice resa vill Byggföretagen visa på bredden av yrken som bygg- och anläggningsbranschen erbjuder samt vilka utbildningsvägar som leder dit.
– Det kan gå överraskande snabbt att yrkesväxla. Via en tvåårig yrkeshögskoleutbildning inom samhällsbyggnad kan du exempelvis bli byggingenjör, anläggningsprojektör eller byggledare. Att utbildningarna dessutom ger praktisk yrkeserfarenhet via LIA (lärande i arbete) och erbjuds på distans kan vara avgörande för många som befinner sig mitt i livet, berättar Kristina.
Filmen sprids via Studentum.se och Framtid.se, två stora plattformar för eftergymnasiala utbildningar respektive yrkesinformation i Sverige:
Byggföretagens sida på Studentum.se