Nu lanseras Byggföretagens nationella upphandlingsvecka
Vecka 21 är det dags för Byggföretagens nya nationella upphandlingsvecka. En vecka där fokus ligger på hur upphandlare och stora beställare kan göra så bra och säkra affärer som möjligt. Claes Thunblad, chef för Byggföretagens affärstjänster berättar mer.
Publicerad:

Varför har ni skapat en nationell upphandlingsvecka?
Den offentliga upphandlingens värde i Sverige beräknas till drygt 900 miljarder kronor per år. Samtidigt uppger hälften av byggföretagen som deltar i offentlig upphandling att det är för stort fokus på lågt pris vid utvärdering. Det är ingen garanti för att man blir nöjd med jobbet. Det här är en vecka då vi vill lyfta vikten av professionella upphandlingar. Och riskerna med om det inte sker. Det är trots allt skillnad på byggföretag och byggföretag.
Kan du nämna något konkret exempel?
Ja, exempelvis styr krav på kvalitet, miljö och arbetsmiljö mot schyssta byggare och schyssta byggen, vilket gynnar alla parter, inte minst byggbolagen som kämpar för att göra rätt. Här vill jag gärna lyfta fram verksamhetsledningssystemet Byggbranschens KMA, som är likvärdigt med ISO.
Vad kommer att ske under veckan?
En mängd olika saker. Bland annat kommer många av våra större beställare att få ett utskick om Byggbranschens KMA i brevlådan, vi kommer även att ha ett webbinarium om upphandling och annonsering i flera branschmedier.