Goda exempel

Här finner du filmklipp som beskriver exempel på vad som görs i praktiken för att främja Sund konkurrens, initiativ som tas och arbetssätt att inspireras av. Titta gärna på filmerna tillsammans med kollegor eller i nätverk och resonera kring tankar de väcker, vad vi kan lära av, sprida kunskap kring eller tänka annorlunda kring.

Uppdaterad:

Titta gärna på filmerna tillsammans med kollegor eller i nätverk och resonera kring tankar de väcker, vad vi kan lära av, sprida kunskap kring eller tänka annorlunda kring.

Systematisk kontroll av underleverantörer

Det finns många goda exempel på initiativ och projekt som syftar till en schysstare byggbransch. På Byggbolaget Lindbäcks bygg har Caroline Pettersson och hennes kolleger utformat ett affärssystem med kontrollprocesser när de anlitar underentreprenörer.

Krav på jämställdhet i upphandling

Ytterligare ett gott exempel är Uppsalahem som arbetar systematiskt med att i upphandlingar ställa krav på ett aktivt jämställdhetsarbete. Beatrice Nordling, verksamhetsutvecklare, berättar här hur det går till.

Vad gör FairPlay bygg?

Fair Play Bygg är ett samarbete mellan Byggnads Stockholm/Gotland och Byggföretagen Stockholmsregionen. Sussie Paredes Illum, projektledare berättar om hur de arbetar med att ta emot tips kring brottslig verksamhet i byggbranschen, sammanställer det till ett ärende och för det vidare till rätt myndighet.

Nätverk kring sund konkurrens i Västernorrland

Hanna Magnusson från Byggföretagen i Västernorrland och Lars Kempe från SEKO Mellannorrland berättar om hur de samverkar i nätverket för sund konkurrens i Västernorrland där de tillsammans genomför kunskapshöjande insatser gentemot offentliga och privata beställare.


Hur funkar ID06 i praktiken?

Patrik Nyman och Nils Strömberg på Veidekke berättar om hur ID06 fungerar på en byggarbetsplats.


Att möta nya målgrupper med nya kanaler

Sandra Mokarabi representerar den yngre generationens kompetenser inom byggsektor. Hon har gjort det till sin mission att förändra den historiskt konservativa, traditionella och mansdominerade byggbranschen. Sandra berättar om hur man når nya målgrupper till byggbranschen via nya kommunikationskanaler.