Så fungerar uppsägning vid arbetsbrist | Byggföretagen

Så fungerar uppsägning vid arbetsbrist

Behöver ni säga upp anställda på grund av arbetsbrist? Anders Fareskog, arbetsrättsjurist på Byggföretagen i väst, reder ut vad som gäller.

Publicerad:

Anders Fareskog, arbetsrättsjurist på Byggföretagen i väst.

Arbetsbrist kan innebära just brist på arbete men det kan också handla om förändringar i verksamheten, exempelvis om man vill köpa in en tjänst i stället för att ha en anställd med den specifika rollen.

Vad är viktigt att tänka på?

  • Organisatoriska förändringar av verksamheten ska förhandlas med facklig motpart
  • Ni kan behöva anmäla varsel till Arbetsförmedlingen
  • Innan uppsägning på grund av arbetsbrist ska ni utreda om det finns möjlighet till omplacering, alltså om det finns några lediga tjänster som individen kan omplaceras till. Finns möjlighet till omplacering saknas sakliga skäl för uppsägning.
  • Ni behöver förhålla er till turordningsreglerna. Här finns nya regler att förhålla sig till som trädde i kraft 1 oktober 2022 och som varierar beroende på vilket kollektivavtal som ska tillämpas.

Läs också: Uppsägning vid arbetsbrist – driftinskränkning

Steg-för-steg-guide på Arbetsgivarguiden

Byggföretagens rådgivning