Olycksfall och tillbudsrapportering
När en olycka eller ett tillbud inträffar är det nödvändigt att arbetsledningen får kännedom om händelsen för dokumentation och utredning. Med tillbud menas en oönskad händelse som hade kunnat leda till ohälsa eller olycksfall.
Övriga hjälpmedel
AFA:s informationssystem om Arbetsmiljö (IA)
IA-systemet är framtaget för att hantera arbetsmiljöhändelser, utredningar och åtgärder inom arbetsmiljöområdet
Blankett för utredning av olycksfall och tillbud
Mall för olycka och tillbud som kan sättas upp på arbetsmiljötavlan
Checklista allvarlig arbetsplatsolycka (till Arbetsmiljötavlan)
Dödsfall
Ett dödsfall bland sina anställda är så klart både sorgligt och svårt. Då är kollektivavtalet en trygghet. I de försäkringar du tecknat för dina anställda ingår skydd som ger familjen ersättning vid ett dödsfall. Dessutom kan den anställda ha valt att lägga till extra skydd. Här hittar du information som rör dig som arbetsgivare.
Rapporteringsblock - olycka och tillbud
Det här blocket med rapporteringsblad lämnar medarbetaren ifyllt till närmaste chef eller annan person i arbetsledningen. Arbetsgivaren dokumenterar i sin tur och utreder händelsen i syfte att identifiera, undanröja och förebygga risker.
Frågor och svar
Det finns inga frågor och svar inom olycksfall och tillbudsrapportering