Olycksfall och tillbudsrapportering
När en olycka eller ett tillbud inträffar är det nödvändigt att arbetsledningen får kännedom om händelsen för dokumentation och utredning. Med tillbud menas en oönskad händelse som hade kunnat leda till ohälsa eller olycksfall. Det behöver inte innebära att någon person varit nära att skadas. Här hittar du mer information och mallar.
Guider och hjälpmedel
AFA:s informationssystem om Arbetsmiljö (IA)
IA-systemet är framtaget för att hantera arbetsmiljöhändelser, utredningar och åtgärder inom arbetsmiljöområdet
Blankett för utredning av olycksfall och tillbud
Mall för olycka och tillbud som kan sättas upp på arbetsmiljötavlan
Rapporteringsblock – olycka och tillbud
Mall för rapportering av olycka eller tillbud
Rapporteringsblock – olycka och tillbud
Det här blocket med rapporteringsblad lämnar medarbetaren ifyllt till närmaste chef eller annan person i arbetsledningen. Arbetsgivaren dokumenterar i sin tur och utreder händelsen i syfte att identifiera, undanröja och förebygga risker.
Frågor och svar
Det finns inga frågor och svar inom Olycksfall och tillbudsrapportering